TURBACZ

OPIS SZLAKU na Turbacz 1310 m n.p.m.

Turbacz, najwyższy szczyt Gorców, który co ciekawe, nie leży w obrębie Gorczańskiego Parku Narodowego. Jego nazwa dwa wieki temu brzmiała zupełnie inaczej, a zarazem zdecydowanie groźniej, bowiem Turbacz Niedźwiedziem nazywano. Niewątpliwie Turbacz to obowiązkowy punkt na mapie dla osób kolekcjonujących Koronę Gór Polskich. Szlak na szczyt jest bardzo przyjemnym spacerem, a panorama ze schroniska wynagradza każdą utratę sił podczas wędrówki.

Start

PARKING POD DŁUGĄ POLANĄ – WISIELAKÓWKA (2h 50min)

Trasę rozpoczynamy na parkingu pod Długą Polaną, który znajduje się na Osiedlu Oleksówki w Kowańcu. Stamtąd kierujemy się w stronę Kościoła Matki Boskiej Anielskiej idąc wzdłuż ulicy w kierunku zachodnim. Za kościołem skręcamy w prawo i kontynuujemy wędrówkę szlakiem zielonym do przystanku autobusowego. Od tego punktu zaczyna się szlak żółty. Około 35 minut szlak ten prowadzi ulicą. Dochodzimy do niewielkiej kapliczki domkowej, z której na Turbacz idziemy już drogą gruntową, wysypaną niewielkimi kamieniami.

Po drodze mijamy kilka drewnianych domków, Polanę Zychową oraz Polanę Dziubasówki. Szlak częściowo pokrywa się z drogą rowerową oraz drogą dojazdową do schroniska, dlatego jego dłuższa część prowadzi bardzo wygładzoną nawierzchnią, z wyjątkiem pory opadowej i po deszczu, wtedy może być dużo błota. Po około 2h dochodzimy do Polany Wszołowa, z której odchodzi także szlak czarny do Klikuszowej. My natomiast kontynuujemy wędrówkę szlakiem żółtym. W tym miejscu charakterystyczna jest Kapliczka Myśliwych.

Od tego miejsca zaczyna nam się pojawiać szersza panorama krajobrazu górskiego. Idziemy wzdłuż Hali Bukowiny Miejskiej, a następnie mijamy Polanę Grajcarową oraz Rusnakową, na której znajduje się Kaplica Partyzancka, zwana także Papieską wraz z Bacówką Kapelana Turbacza. Idąc dalej mijamy po prawej stronie Polanę Świderową i dochodzimy do Wisielakówki.

Turbacz

WISIELAKÓWKA – TURBACZ (30min)

Na Wisielakówce łączy się kilka szlaków: żółty, zielony oraz niebieski. Podejście do schroniska PTTK zajmuje ok. 20 minut. Droga jest troszeczkę bardziej wymagająca, duże kamienie porozrzucane na drodze gruntowej, ale czas dotarcia do schroniska jest bardzo krótki.

Na szczyt Turbacza idziemy szlakiem czerwonym w lewo, po ok. 10-ciu minutach jesteśmy już na szczycie. Informuje o tym obelisk z nazwą i wysokością szczytu.

Co ciekawe, z Turbacza widoki nie są aż tak zachwycające, jak z tarasu schroniska, skąd rozpościera się przepiękna panorama Pienin i Tatr. Przy wyśmienitej pogodzie można dostrzec Hawrań, Łomnicę, Gerlach czy też Kasprowy Wierch. W schronisku dostępne są miejsca noclegowe, można też dobrze zjeść i wypić zacne trunki, jak na przykład piwo Turbacz.

turbacz
Widok z Turbacza

Powrót

TURBACZ – BUKOWINA WAKSMUNDZKA (40 min)

Zejście ze schroniska do Wisielakówki rozpoczynamy idąc tym samym szlakiem, którym wchodziliśmy. Następnie drogę w dół kontynuujemy szlakiem zielonym, który do Bukowiny Waksmundzkiej prowadzi równolegle ze szlakiem koloru niebieskiego i czarnego. Do tego miejsca czas dotarcia wynosi ok. 35 minut. Droga przebiega bardzo łagodnie, jedynie w początkowej fazie musimy zwracać uwagę na duże kamienie na trasie.

BUKOWINA WAKSMUNDZKA – PARKING POD DŁUGĄ POLANĄ (1h 10 min)

Z Bukowiny Waksmundzkiej do parkingu prowadzi szlak zielony. Trasa w większości jest szeroką drogą dojazdową do schroniska, ale prowadzi Halą Bukowiny Waksmundzkiej, z której roztacza się przepiękny widok na Tatry. Po drodze mijamy kilka domków i szałasów, również na Polanie Sralówki, gdzie również jest miejsce na ognisko. Kierując się w dół po drodze jest kilka miejsc, na których możemy wypocząć na trawce: Polana Brożek, Rogalówka, Polana Motyczarska czy Łukusowa.

Po ok. 50-ciu minutach z Bukowiny Waksmundzkiej docieramy do pierwszej drogi, którą przecinamy, a następnie przechodzimy przez mostek nad potokiem Wielki Kowaniec. Kawałek dalej szlak zielony do parkingu wiedzie już drogą asfaltową. Od tego punktu na parking docieramy po ok. 20-tu minutach.

Przydatne informacje

• Wstęp do Gorczańskiego Parku Narodowego nic nie kosztuje, tak samo jak parking jest bezpłatny
  • W okolicy szlaku żółtego oraz zielonego jest kilka parkingów, jednak są one trochę mniejsze niż też pod Długą Polaną, więc może być problem w znalezieniu wolnego miejsca
  • Trasa jest bardzo łatwa i przyjemna, dla dzieci łatwiejszy jest szlak zielony
  • W czasie opadu deszczu lub w krótkim czasie po ulewie szlaki mogą być bardzo mocno zabłocone